
Конспект уроку
Тема: « Колядує зима». Узагальнення й систематизація вивченого про
дієприкметник.
Мета
уроку: повторити, узагальнити й систематизувати
знання з теми, розвивати вміння
знаходити дієприкметники, дієприкметникові звороти в тексті, правильно виділяти
їх на письмі; формувати інформаційну компетентність; виховувати любов до природи та рідної мови.
Тип уроку: урок
систематизації та узагальнення
вивченого, виявлення рівня набутих
компетентностей.
Форма уроку: урок – гра із використанням комп’ютерних технологій.
Соціокультурна
змістова лінія: «Я і природа»
Обладнання: комп’ютер, презентація до уроку,роздавальний
матеріал,ялинка.
Люби природу не для
себе, люби для неї. Вона - це мати. Будь же
сином...
М. Рильський.
Хід
уроку
І.
Організація класу.
Стали, діти, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно,
Щоб почули у кінці
Що у нашому класі
Учні просто молодці.
ІІ.Установчо
– мотиваційний етап.
1.Вступне слово вчителя. У народі
говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування ”. Усміхніться – і до вас
прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою.
А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів. То ж
бажаю вам успіхів на нашому уроці.
2. Сугестивне
введення в тему під музику А. Вівальді. (Анто́ніо Лучіо Віва́льді ( 1678 —
1741) — італійський композитор, скрипаль-віртуоз, священик, автор більш як
сорока опер, кантат, ораторій, творець жанру сольного інструментального
концерту ( текст на слайді).
Звучить
музика А. Вівальді.
Фрагмент з циклу «Пори року» «Зима».
-
Які
асоціації викликає у вас ця мелодія?
-
Чи
співзвучна вона з вашим настроєм?
-
Яку
картинку ви уявили?
3.Учитель.Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до
рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує,
хвилювала і хвилює людину. Шепіт прозорої
води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття
квітів - усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна краса рідної землі.

4.Робота з
епіграфом
Епіграфом
до нашого уроку нехай стануть слова
Люби природу не для себе, люби для неї. Вона - це мати. Будь же сином...
М. Рильський.
Учитель. Вести мову про красу природи, бережливе
ставлення до неї ми будемо у процесі розгляду мовної теми «Дієприкметник». Согодні ви
будете працювати в групах. В кінці уроку ми попробуємо визначити переможців
сьогоднішніх змагань, які отримають хороші оцінки. Тож всіх закликаю бути
активними і показати хороші знання з даної теми.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної
діяльності.
Запишіть тему у зошити і визначте мету уроку. Ви знаходитесь на початку важливого шляху. Щоб він був
успішним, треба визначити, чого очікуєте ви від роботи на цьому уроці.
Від цього уроку я очікую знати…; уміти…; цінувати
ЗНАТИ:відомості про дієприкметник
ВМІТИ: знаходити
дієприкметники та дієприкметникові звороти у тексті
ЦІНУВАТИ: природу, традиції народу
Нагадайте, які свята ми скоро зустрінемо?
Яке з них ви любите найбільше?
А
яка рослина є символом Нового року?
Так, це ялинка. Саме її ви сьогодні прикрасите
своїми знаннями.
А зараз за
допомогою інтерактивної гри «Я знаю, що…» ми пригадаємо все, що вивчили про
дієприкметник (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль).
ІV.Узагальнення вивченого про дієприкметник.
1. Інтерактивна гра «Я знаю, що…»
Ø Що дієприкметник –це… (особлива форма дієслова, що
виражає ознаку предмета за дією або станом).
Ø До прикметника дієприкметник подібний тим, що…
(• відповідає на питання
який? яка? яке? які?;
• змінюється за родами, числами, відмінками;
• вказує на ознаку предмета).
Ø Дієприкметник має
такі ознаки дієслова … (категорію виду, часу, активний чи пасивний, може мати
залежні слова).
Ø Дієприкметниковий зворот – це………..
Ø Не з дієприкметниками пишемо……

Ø Дієприкметниковий
зворот відокремлюється комами, коли стоїть після означуваного слова?
Ø
Дієприкметник найчастіше виконує синтаксичну роль
додатка?

Ø 
Активні дієприкметники теперішнього часу
утворюються за допомогою суфікса –Л-?


Ø Дієприкметник святкуючий - активний, теперішній час?
Ø 
Пасивні дієприкметники
минулого часу доконаного виду утворюються за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т-?


Ø Дієприкметниковий
зворот, що стоїть перед означуваним словом комою не відокремлюється?
Ø
Дієприкметник у реченні найчастіше виконує роль
означення?

Ø
Дієприкметник має спільні ознаки з дієсловом і прислівником?

Інформація для
допитливих
Дієприкметник, підрахували вчені, у реченні здебільшого є означенням (73%),
рідше – присудком ( 27%). Як означення він частіше трапляється в художній
літературі, де виступає в ролі епітетів, а як присудок – у науковому стилі.
Для розмовного стилю дієприкметники
менш характерні. Наявність їх у мовленні – одна з ознак високого рівня мовної
культури.
Отже, той, хто прагне підвищувати
свій інтелектуальний рівень,образно висловлюватися, повинен якомога більше
знати про дієприкметник.
3.Колективна робота з текстом.
Якщо
вже говоримо про свята, то сьогодні теж ми святкуємо одне із улюблених свят
дітвори! Яке?
( на
слайді текст, виписати дієприкметники, усно визначити його ознаки)
4.
Робота в групах. Творче спостереження з елементами аналізу.
І. Переписати речення,
розставляючи розділові знаки(де потрібно). Підкреслити дієприкметниковий
зворот, пояснити розділові знаки.
І група. Дрімають ялини й сосни
закутані в біле хутро.
ІІ група. У зимову пору лісові
рослини сховані під шаром снігу відпочивають.
ІІІ
група. Опушені білим хутром берези й осики мріють про весну.
ІV група. Озера і річки скуті міцною кригою сховалися під
пухкою ковдрою.
ІІ. Хвилинка творчості.
Творча робота.
Доповнити
текст дієприкметниками.
Прийшла зима. Земля видавалася сумною. Вона здригалася від холоду. Дерева
дрімали. Лише весело витанцьовували сніжинки.
( Прийшла засніжена зима. Земля видавалася сумною, незахищеною. Вона,
зовсім не прогріта сонцем, здригалася від холоду. Лише виточені морозом
сніжинки весело витанцьовували).
5.
Робота в групах.
А зараз ми з вами використаємо
інтерактивну технологію під назвою «Кола Вена». У вас на столах лежить додаток
із намальованими двома колами, які перехрещуються. Нижче під колами записані
морфологічні ознаки дієприкметника і дієслова (І і ІІІ групі) та морфологічні
ознаки дієприкметника та прикметника (ІІ і ІV) група. Ваше
завдання-заповнити кола так, щоб спільні ознаки названих частин мови були
записані в тій частині кіл, де вони перехрещуються, а ознаки, якими
відрізняються ці частини мови, були записані в тій частинах, які знаходяться
окремо одна від одної. Бажаю успіхів.
6.
Вправа – дослідження.
Установіть відповідність між правилом і прикладом до нього. До кожного
рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник, позначений цифрою. Поясніть
правопис не з дієприкметниками.
А Дієприкметник- означення 1.Для дурнів закон
(не) писаний.
без залежного слова. 2. (Не)
спіймана риба завжди
Б Дієприкметник виступає
присудком. велика.
В Дієприкметник виступає
означенням 3. У (не) придбаного ніким майна
із
залежним словом. всі господарі.
Г У реченні є протиставлення. 4.Слово (не) куповане,а відвойоване
(Відповіді учні заносять у таблицю).
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
7.
«Займи
позицію»
·
Що є обов`язковим атрибутом Нового року?
(Ялинка)
Світе мій ясний! Івась
навіть не пізнав своєї сосонки! Вся вона сяє свічечками, ліхтариками. Все гілля обчіпляне яблучками, якимись цяцьками, червоними, синіми, золотими… Аж у очах мигтить! Під сосною, на примості,
стоять ляльки, коники, щось таке ще... А ось кругом сосонки почали ходить такі
дивні діти — чи, може, то живі ляльки? Такі гарні, кучеряві... Що се таке?.. Чи
сниться, чи справді діється? (О.Пчілка «Сосонка»).
- З'ясуйте лексичне значення виділеного слова. Доберіть синоніми.
- Знайдіть дієприкметники. (Обчіпляне.)
·
Багато людей вважають, що тільки «жива» ялинка
забезпечить відчуття справжнього свята.
Ваша
позиція яка?
ТАК НІ

Ялина – багаторічне хвойне дерево. Десятирічне деревце сягає всього півтора метра висоти. А в наш дім на
свято приносять вісімнадцятирічну чи двадцятирічну ялинку, у якої життя щойно
розпочинається. Бо середній вік ялини – 250-300 років, а інколи й 500-600.

Доросла ялина
за добу «випиває» до 300
літрів води. Вирубування лісів призводить до частих повеней. Коріння дерев утримують грунт від
зсувів. Хвоя ялини лікує людей з хворобами дихальних шляхів. Насінням шишок
харчуються лісові мешканці.


Навіщо рубати ялинку?
Для чого псувати ліси?
Ти – автор негідного вчинку -
В природи прощення проси.
Радіє ялинка з тобою,
А серце пече і рида.
Сьогодні на святі веселім
Кружля в запашному танку,
Для чого псувати ліси?
Ти – автор негідного вчинку -
В природи прощення проси.
Срібляться гірлянди чудові,
Танцює довкруг дітвора,Радіє ялинка з тобою,
А серце пече і рида.
Сьогодні на святі веселім
Кружля в запашному танку,
А
завтра – осиплеться хвоя
Й
лежатиме на смітнику.
Одягнута в шати чудові
Утіху
тобі принесе,
Затужить із гіркого болю,
А
далі – вогнем спалахне.
Для
чого ж рубати деревце?
Ти
гілку візьми запашну –
Отримаєш радість не меншу
Й
життя не обірвеш струну.
3.Фізкультхвилинка
А зараз ми трішки відпочинемо.
Раз – підняти руки вгору!
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три-чотири – прямо стати!
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! – піднялись. Два! – присіли.
Хай мужніє ваше тіло!
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три-чотири – прямо стати!
Будем дружно присідати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз! – піднялись. Два! – присіли.
Хай мужніє ваше тіло!
4. Гра
«Знайди зайве» (за технологією ситуативного моделювання).
а)
розвинутий, співаючий, виміряний, згодований;
б) зеленіючий,
збережений, писаний, прибудований;
в)
засмаглий, прибитий, працюючий,
зарослий;
г)
збентежений, лежачий, зажурений, полагоджений;
д)
тремтячий, змурований, змарнілий, палаючий;
е)
розбитий, вимитий, жовтіючий, розказаний;
є)
запечалений, складений, згасаючий,
зроблений
ж)
засиджений, палаючий, вимріяний, приготовлений;
Ключ.
Друга буква кожного слова (перемога).
5.
Творче завдання.Робота в групах. (Звучить музика А. Вівальді).
Скласти речення з дієприкметниками за
ілюстрацією.
Дібрати назву.
Використаємо педагогічну технологію «Сенкан»
1.Дієприкметник.
2.Активний і пасивний.
3.Ознака предметів за дією.
4.Дієприкметники збагачують наше мовлення.
5.Особлива форма дієслова.
VІ.
Підсумок уроку.
Рефлексія.
"Мікрофон".
На уроці я повторив…
На уроці я зрозумів…
На уроці мені сподобалося…
-
Який вид
роботи сподобався найбільше?
-
Якою темою
були об’єднані речення, ілюстрації?
-
Над чим
замислювались протягом уроку?
VІІ.
Домашнє завдання.
1.
Скласти
твір-опис зимового ранку, використовуючи дієприкметники та дієприкметникові
звороти.
2.
Написати
міні-твір «Новий рік на порозі», використовуючи
дієприкметникові звороти
.
3.
Скласти
вірш « Співає вже колядками зима».
( на
вибір учнів)
Додатки
Від цього уроку
я очікую….
ЗНАТИ: відомості про
дієприкметник;
ВМІТИ: знаходити дієприкметники
та дієприкметникові звороти в тексті.
ЦІНУВАТИ: природу та традиції
народу.
1.Творча робота.
Доповнити текст дієприкметниками.
Земля, скута морозами,
заколисані хуртовинами дерева; сніжинки, зачаровані музикою вітру.
2.Вправа
– дослідження.
Установіть відповідність між правилом і прикладом до нього. До кожного рядка,
позначеногоцифрою, доберіть відповідник, позначенийбуквою. Поясніть
правопис не з дієприкметниками. Відповідь занесіть у
таблицю.
1. Для дурнів закон (не) писаний.
|
А. Дієприкметник означення без залежного слова.
|
2. (Не) спіймана риба завжди велика.
|
Б. Дієприкметник виступає присудком.
|
3. У (не)придбаного ніким майна всі господарі.
|
В. У реченні є протиставлення.
|
4. Слово (не)куповане, а відвойоване.
|
Г.Дієприкметник виступає означенням із залежним словом.
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
Повідомлення «біолога»
Ялина – багаторічне хвойне дерево. Десятирічне деревце сягає всього півтора метра висоти. А в наш дім на
свято приносять вісімнадцятирічну чи двадцятирічну ялинку, у якої життя щойно
розпочинається. Бо середній вік ялини – 250-300 років, а інколи й 500-600.
Колективна робота з
текстом. Виписати дієприкметники на картки, правильно заповніть графи таблиці.
Дієприкметник
|
Вид
|
Час
|
Стан
|
Рід
|
Число
|
Відмінок
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Колективна робота з
текстом. Виписати дієприкметники на картки, правильно заповніть графи таблиці.
Дієприкметник
|
Вид
|
Час
|
Стан
|
Рід
|
Число
|
Відмінок
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Доросла ялина
за добу «випиває» до 300
літрів води. Вирубування лісів призводить до частих повеней. Коріння дерев утримують грунт від
зсувів. Хвоя ялини лікує людей з хворобами дихальних шляхів. Насінням шишок
харчуються лісові мешканці.
Колективна робота з текстом. Виписати дієприкметники на картки, правильно
заповніть графи таблиці.
Дієприкметник
|
Вид
|
Час
|
Стан
|
Рід
|
Число
|
Відмінок
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар